تاثیرات وسواس بر زندگی مشترک زوجین
نوشته شده توسط : غزاله البهشتی

وسواس تاثیرات بسیار زیادی بر زندگی مشترک دارد به همین جهت متخصصین به افرادی که قصد ازدواج با افراد وسواسی را دارند پیشنهاد می کنند ابتدا از تاثیرات وسواس بر زندگی مشترک آگاه شوند . معمولا وسواس نقش نفر سوم در یک رابطه زناشویی را ایفا می کند زیرا افرادی که دچار وسواس هستند در هر شرایطی وسواس خود را نیز در نظر می گیرند . اختلال وسواس امکان دارد در هر سنی بروز کند و فردی که دچار این اختلال می باشد برای کاهش اضطراب و استرس خود اجبار برای انجام اعمال یا افکاری دارد . وسواس به دو شکل عملی و فکری وجود دارد . در وسواس عملی فرد دست به اعمالی چون ، شستشوی مداوم ، شمارش و چک کردن می زند و در وسواس فکری معمولا نگرانی دائمی بابت از دست دادن عزیزان و حادثه دیده می شود که فرد را وادار به افکاری خاص می کند . معمولا افرادی که دچار وسواس هستند برای باز گشت به زندگی عادی نیاز به درمان وسواس دارند تا احساس آرامش کنند .

معمولا زندگی اجتماعی فرد وسواسی بسیار سخت و ملال آور می باشد . این افراد ممکن است ساعتهای متوالی صرف شستشوی خود و لوازم منزل کنند و حتی به همسر خود نیز فشار آورند تا اعمالی که باعث می شود اضطراب آنها کاهش یابد را انجام دهند . معمولا معاشرت های خانوادگی در بین زوجینی که یکی از آنها حتی دچار وسواس می باشد نیز بسیار سخت است زیرا این افراد نسبت به ورود آلودگی به زندگی خود بسیار حساس هستند و به دلیل رفتار های وسواسی افراد دیگر را از معاشرت با خود بیزار می کنند . افرادی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند معمولا در مشاور قبل از ازدواج تست های روانشناسی انجام می دهند که در این تست ها میزان وسواس فرد نیز مشخص می شود و طرف مقابل می تواند با آگاهی از این که آیا توان پذیرش شرایط وسواسی طرف مقابل را دارد یا خیر ، دست به انتخاب زند .

روابط جنسی افراد وسواسی

با وجود این که رابطه جنسی در زندگی مشترک بسیار با اهمیت می باشد . معمولا افراد وسواسی در رابطه جنسی دچار اضطراب و استرس فراوانی هستند . این افراد گاها از بر قراری رابطه جنسی به دلیل آلودگی فراری هستند و همیشه نگران این مسئله می باشند که خود و طرف مقابل بسیار تمیز باشد و حتما بعد از رابطه جنسی به شستشوی شدید خود می پردازند زیرا دیده شده این افراد گاهی حتی از ترشحات بدن خود نیز دچار انزجار هستند و اضطراب و استرسی که دارند باعث می شود تا در حین رابطه جنسی نیز به این فکر کنند که رابطه را پایان داده و به شستشوی خود برسند . به همین دلیل معمولا به دلیل اعمالی که قبل و بعد از رابطه جنسی این افراد باید انجام بدهند همسر آنها از رابطه با آنها می گذرد و تمایلات جنسی در بین این زوج به سردی می زند .

برای ازدواج با افراد وسواسی باید چگونه باشیم ؟

1-    تمیز و مرتب باشید : افراد وسواسی معمولا اهمیت زیادی به تمیزی و نظم ترتیب در اطراف خود می دهند ، بنا بر این اگر می خواهید با فردی وسواسی ازدواج کنید باید به نظم و ترتیب و تمیزی خود و محیط زندگیتان بسیار اهمیت دهید .

2-    مسئولیت پذیر باشید : با وجود آن که مسئولیت پذیری ویژگی مثبتی در زندگی مشترک می باشد اما افراد وسواسی از نظر بهترین روانشناس تلفنی دچار مسئولیت پذیری بیش از اندازه هستند . افراد وسواسی معمولا تلاش زیادی برای کنترل همه چیز می کنند و سعی دارند تا همه چیز بر اساس برنامه و آمادگی آنها پیش رود . بر اساس مطالبی که گفتیم چنانچه شما نمی توانید در زندگی مشترک مسئولانه رفتار کنید ، ازدواج با یک فرد وسواسی گزینه ای مناسب نیست .

3-    درک مناسبی از اختلال او داشته باشید : شناخت اختلال وسواس یا ocd می تواند به انجام رفتار مناسب در مقابل این افراد کمک کند . به همین دلیل در بهترین کلینیک روانشناسی به افرادی که قصد ازدواج با افراد وسواسی را دارند پیشنهاد می شود تا حتما با این اختلال آشنایی کامل پیدا کنند . این افراد معمولا با فشار و انتقاد های تند دچار تشدید وسواس شده و از درمان دور تر می شوند .

چه چیز هایی به زندگی مشترک افراد وسواسی کمک می کند ؟

-         از زوج درمانی استفاده کنید : مشارکت در درمان و ابراز همدردی در درمان وسواس بسیار با اهمیت می باشد . در جلسات زوج درمانی افراد می تواند درباره دلیل شدت یا کاهش وسواس خود و یا تاثیراتی که بر همسر و کودکان ایجاد شده است صحبت کنند .

-         صداقت داشته باشید  : برای مدیریت درست رابطه با فردی که دچار وسواس می باشد . همسر وی باید به خوبی بداند که او با چه چالش‌ های مغزی و روانی رو به رو است و وقتی رفتارهای وسواس گونه انجام می دهد ، دقیقاً چه احساسی دارد . هر چه قدر رابطه صادقانه ای بین زوجین بر قرار باشد به همان میزان نیز می توانند به یکدیگر کمک کنند .

-         با فرزندان خود درباره این اختلال صحبت کنید : کودکان خیلی زود متوجه شرایط غیر عادی در خانواده خود نسبت به دیگران می شوند و در موارد زیادی دیده شده که خود را در بروز شرایط غیر عادی مقصر می دانند . توضیح و تشریح این اختلال به کودکان هم باعث می شود تا کودک احساس گناه و تقصیر نکند و هم خود نیز به این اختلال دچار نشود زیرا کودکان با الگو برداری نا مناسب بسیار مستعد بروز اختلالات روانی این چنینی هستند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3 




:: برچسب‌ها: درمان وسواس , مشاور قبل از ازدواج , بهترین روانشناس تلفنی , بهترین کلینیک روانشناسی , زوج درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: